tirsdag 30. april 2013

GJESTEBLOGG: PEOPLE'S CHOICE

Anonym 
Masterstudent i MØA350*

Jeg var som vanlig på Facebook og skrollet nedover nyhetsveggen (som jeg sikkert gjør xx ganger til dagen) da jeg plutselig kom til et "foreslått innlegg" som jeg bare måtte klikke meg inn på.

Det stod at jeg kunne stemme på Stavanger by til utdelingen av en pris på Earth Hour City Challenge: ”People`s Choice". Det var bilde av grønne Stavanger ved Breievannet på en strålende sommerdag, hvor det stod at Stavanger var blant 17 byer som er nominert til denne prisen. Videre stod det om de gode miljøtiltakene som har blitt iverksatt i Stavanger by, blant annet innenfor reduksjon av lokal forurensning, og om byens ambisiøse mål for energieffektivisering. Jeg klikket meg videre til kampanjens hjemmeside hvor jeg finner ut at du kan stemme på din by og alle de andre byene med enkelt tastetrykk.

Denne kampanjen har nå gått sin gang på sosiale medier og antagelig nådd millioner av mennesker på kort tid. Man kan "like" den på Facebook (og samtidig stemme på byen sin), man kan legge ut bybilder på Instagram (som registrerer ens stemme, og blir brukt til å promotere den endelige vinnerbyen), eller man kan Twittre om ens favoritt miljøby.


Noe av det som er kult med kampanjen fra et samfunnsøkonomisk / miljøøkonomisk perspektiv er at kostnaden er lav, mens spredningspotensialet, og den potensielle nytteverdien, er enorm. Kampanjen kan bidra til å øke folks miljøbevisst og engasjement, noe som igjen kan gi høye samfunnsmessige gevinster gjennom atferdsendringer og bedre byplanleggingsprosesser.

Det jeg spesielt liker med kampanjen er at den både informerer oss om hvilke tiltak som blir gjort i nærområdet og om hva som skjer andre steder i verden. Kampanjen retter fokus på engasjement rundt en mer miljøvennlig tilværelse. Dermed er den med på å skape diskusjoner rundt hva som kan gjøres for å skape mer miljøvennlige og bærekraftige byer, og derved høyere livskvalitet for mennesker.

Når de byene som er med i konkurransen søker ut i sosiale medier for å promotere seg selv vil de kunne skape bevissthet rundt miljøverdier og bærekraftighet på en helt ny måte. Alle som ønsker at sin by, eller den byen de står nærmest, skal vinne, vil da komme med gode argumenter for hvorfor byen skal vinne. Det har allerede blitt lagt ut mange inspirerende Instagram bilder på hjemmesiden til People`s Choice som mennesker rundt omkring i hele verden har knipset med smarttelefonene sine.

Vær med på å stemme på "din" by. Gå inn på http://www.ehcitychallenge.org/peopleschoice og stem frem Stavanger til en mer bærekraftig by!


*MØA350 er et masterkurs i miljø- og ressursøkonomi tilbudt på Handelshøgskolen ved UiS.  

1 kommentar:

  1. Så bra å høre at Stavanger er blant 17 byer som er nominert til denne prisen. Stavanger er en by som tar ansvar for miljøet og som har gode miljøtiltak. Dette vil gi oss innbyggere nytte og være med på å øke velferden vår. Å bruke sosiale medier på en slik kampanje er en kjempe god ide. Det er både billigt og effektivt.

    Jeg håper Stavanger vinner. Så folkens gå inn å stem for det skal jeg!

    A. Radoniqi

    SvarSlett