onsdag 14. mars 2012

GAMMEL NYHET: ÅRETS NORDMANN 2011

Bergens Tidende skrev i desember om Synnøve Kvamme, en av tre som mottok ”Årets Nordmann 2011” prisen delt ut av magasinet Ny Tid i fjor. Den tildelende juryen uttalte i sin begrunnelse at ”hun har vist et ubestridelig mot.” Fra BT artikkelen:
Symbolet på motstand
Synnøve Kvamme (20) er blitt selve symbolet på mastemotstanden i Hardanger. Kvamme har siden 2005 stått i fremste rekke i de ikkevoldelige aksjonene mot utbyggingen «monstermastene» i Hardanger. Hun bor i Bergen der hun jobber som assistent på Haukeland sykehus.

Søndag mottok hun nyheten om prisen.

- Jeg ble veldig overrasket. Hadde aldri drømt om at jeg skulle få en sånn pris, sier hun på telefon til bt.no.

Den siste tiden har Kvamme brukt mye ressurser på å kjempe mot negative sabotasjerykter.

- Det er utrolig kjekt at vi nå får en positiv oppsving. Dette gir motivasjon til å fortsette, sier hun.

- Jeg kjemper bare for det jeg tror på. Det som begynte som en kamp for naturvernet, ble en kamp for demokratiet.

Bøter og DNA-test
Kvammehar siden 2005 stått i fremste rekke i de ikkevoldelige aksjonene mot utbyggingen «monstermastene» i Hardanger. Hun har ledet den største sivile ulydighetsaksjonen i Norge siden Alta-Kautokeino-protestene for 30 år siden. Uredd har hun kjempet mot utbygging av strømmaster i Hardanger.
I september ble hun i Bergen tingrett blitt dømt til å betale bøter på til sammen 35.000 kroner, etter at politiet i sommer måtte bære henne vekk i bunad. Kvamme har klaget saken inn for Høyesterett.

«Årets aksjon plasserer henne inn i den sivile ulydighetstradisjonen fra Mahatma Gandhi og hans kamp mot sine myndigheter. Dette handler om hva slags lokaldemokrati og demokratisk prosess Norge skal ha i årene som kommer. Både engasjementet, prinsippet og metoden kan være en inspirasjon for nordmenn flest i årene som kommer», heter det i juryens begrunnelse. 
Stahet et varemerke
Kvamme er kjent for sin standhaftighet. Fra hun var liten, har hun vært bemerkelsesverdig sta.

- Da jeg var liten, insisterte jeg på å gå i merkelige klær. Jeg kom i barnehagen med dukkeskjørt på hodet, fillete kjole med kattemønster og medaljer rundt halsen.

Til foreldrenes fortvilelse nektet hun å kle seg slik andre ønsket.

- Det er vel mitt varemerke ja. Jeg får ofte høre at jeg er forferdelig sta, sier 20-åringen.

Nå er det mastene hun nekter å gi opp kampen for.

- Gjør vi ingenting, har vi tapt. Vi må kunne si til våre etterkommere at vi gjorde det vi kunne. Ingen hadde husket Alta om det ikke var for aksjonistene, sa hun til BT-Magasinet tidligere i høst.
Les fullstendig BT artikkel her.

MILJØØKONOMENE håper Synnøve og Hardangeraksjonistene fortsetter kampen mot monstermastene i tiden fremover - helt til regjeringen snur i denne saken!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar